Gucci Eyewear: Het glamoureuze resultaat van een filmachtig verhaal

Het Italiaanse modemerk Gucci staat bekend om zijn extravagante ontwerpen - en de geschiedenis van het merk is even duizelingwekkend als zijn mode. Wij stellen u voor aan het luxemerk en zijn brillencollectie.

Gucci's geschiedenis: bamboe, huurmoord en vliegende asbakken

Het verhaal over het ontstaan van het luxemerk zou zo uit een Hollywoodfilm kunnen komen. Het groeiende succes van het merk ging immers gepaard met een toenemend aantal intriges en spelingen van het lot in de geschiedenis van Gucci. 

Meester-zadelmaker Guccio Gucci richtte het bedrijf in 1921 op als werkplaats voor lederwaren en bagage in Florence. Voor het ontwerp van zijn tassen en schoenen baseerde hij zich sterk op ruitersportartikelen. Naarmate het bedrijf floreerde, openden Gucci en zijn zonen in de loop der jaren nieuwe filialen in Italië. In 1947 kwam de eerste grote doorbraak: wegens een tekort aan grondstoffen gebruikte Gucci bamboe voor de handvatten van zijn tassen - maar de bamboetas werd een bestseller. Het is nog steeds een van Gucci's populairste accessoires en wordt voortdurend opnieuw uitgegeven.

Guccio stierf in 1953; vier van zijn zes kinderen kregen een leidinggevende functie in het bedrijf. Zijn zoon Aldo Gucci bracht het bedrijf internationale bekendheid en breidde de vestigingen uit naar Parijs, Londen en New York. Maar de vier erfgenamen, die elk hun eigen gezin hadden gesticht, moesten de erfenis verdelen - dus problemen waren onvermijdelijk. Er waren geschillen over aandelen, erfenissen en dagelijks beheer. Het gezin dreigde uit elkaar gerukt te worden. 

De uitbreiding van het merk leidde tot meer winst en populariteit, maar ook de conflicten binnen de bedrijfsleiding namen toe. Zakelijke bijeenkomsten ontaarden steeds meer. Leden van de directie gooiden asbakken naar elkaar en dreigden te vechten. Maar dit had geen negatieve invloed op het succes, integendeel: in de jaren zestig kwamen er vestigingen bij in Zuidoost-Azië en ontwikkelde het bedrijf het beroemde GG-logo, dat doet denken aan ineengestrengelde stijgbeugels en dat tegenwoordig veel producten van het merk siert. Internationale sterren als Grace Kelly, Audrey Hepburn en Ingrid Bergmann hebben het prestige van het merk als vaste klanten helpen versterken.

Aldo Gucci was instrumenteel in het succes van het merk, maar op 81-jarige leeftijd werd hij door een van zijn zonen ontmaskerd voor een belastingfraude van 7 miljoen dollar. Aldo moest toen naar de gevangenis. Maurizio - een neef van Aldo Gucci - nam toen de leiding van de groep over. Eerder was Maurizio echter afgewezen door zijn vader Rodolfo, omdat Maurizio was getrouwd met een vrouw die volgens Rodolfo alleen uit was op het rijke erfgoed van de familie. Nadat Maurizio en zijn vrouw Patrizia de controle over de groep hadden overgenomen, leidden zij een luxeleven - jachten, villa's en privéjets waren slechts enkele van de zaken waar zij zich aan overgaven. Ze vergaten echter dat ze een groep moesten leiden en Gucci gleed de financiële afgrond in. Het voormalige luxemerk werd tegen bodemprijzen verkocht - Prada, Dolce & Gabbana en Armani waren nu zeer gewild. De producten van Gucci stapelden zich op in de magazijnen. Pas in 1989 kwam het merk weer op gang. Dat jaar stapte Maurizio uit het management van het bedrijf en verkocht Gucci aan Investcorp, een groep Arabische investeerders. Het was ook in 1989 dat Gucci zijn eerste brillencollectie lanceerde. Rond die tijd scheidde Patrizia van Maurizio. Ze was echter niet tevreden met een schikking van een miljoen dollar. In 1995 werd Maurizio vermoord, zijn ex-vrouw Patrizia werd beschuldigd van aanzetten tot moord en veroordeeld tot meer dan 20 jaar gevangenisstraf. 

Onder auspiciën van Investcorp, keerde Gucci eindelijk terug naar de glorie. Ontwerper Tom Ford was de belangrijkste man erachter. Met extravagante en provocerende ontwerpen bracht hij het merk terug naar zijn vroegere waarden. Vandaag is Gucci opnieuw een van 's werelds meest begeerde luxemerken en zet het vele trends in mode en design.

Gucci zonnebrillen en brillen kopen

Naast klassieke kledinglijnen zijn de brillen van Gucci ook trendsettend: bij de presentatie op grote modeshows laten veel ontwerpers zich inspireren door de getoonde modellen. Gucci heeft dus elk seizoen een aanzienlijke invloed op de modieuze look van brillen.

Als u op zoek bent naar discrete brillen, kijkt u naar het verkeerde model: alle modellen zijn opvallend, zelfs de slankste monturen hebben bij Gucci altijd een vleugje glamour. De meeste Gucci brillenmodellen zijn verkrijgbaar in zwarte en bruine montuurkleuren. Deze eerder sobere en klassieke kleuren worden gecontrasteerd met grote glazen, een cateye-vorm of kleurrijke versieringen die een zekere extravagantie toevoegen. Een zeer populaire zonnebril van Gucci is de Jackie O zonnebril, die zowel oversized ronde glazen als een dik, opvallend montuur heeft. Op het montuur van de Gucci zonnebril staat het Gucci logo, dat de authenticiteit van het model bewijst. Sommige modellen onderscheiden zich door een patroon aan de binnenkant van de slapen. Terwijl de tempels aan de buitenkant zwart of bruin zijn, is aan de binnenkant een kleurrijk patroon - vaak gebloemd - zichtbaar.

Als je van glamour houdt, is een bril van Gucci de juiste keuze. In onze online shop vindt u een breed scala aan Gucci brillen. Enkelvoudige glazen zijn al bij de prijs van de bril inbegrepen. Progressieve lenzen, lenscoatings en tinten kunnen individueel worden gekozen om de Gucci bril aan te passen aan uw wensen.

Vind Gucci brillen en Gucci zonnebrillen online bij Brillen24.

Schrijf u in op de nieuwsbrief en ontvang een waardebon van € 8!